За його плечима Атлантика і Південний Океан, Чорне море і Балтика. На його рахунку десятки кубків і призи коронованих осіб.
Він став легендою вітрильного спорту по праву таланту гонщика і капітана, по праву власної безпрецедентної праці та цілеспрямованості, по праву одесита, кілька разів який сказав “за всю Одесу” так, що його словами і справами одеським яхтсменам завжди буде чим пишатися.
Зовсім недавно, цієї весни була проведена зустріч – вечір пам’яті відомого яхтового капітана Анатолія Яковича Верби. У 2021-му році легендою морів і океанів виповнилося б 75 років.
Крім зустрічі, була організована фотовиставка човнів, гонок, друзів, життя щоб згадати про знаменитого Капітана.
У ході зустрічі продемонстрували ряд документальних фільмів. Один з таких д/ф Bravo “Odessa” – про участь яхти “Одеса-200” у кругосвітній гонці Whitbdread 1993-94, продюсером якого є Анатолій Верба, режисером – Юрій Сатаненко, озвучка – Олег Школьник. Також була презентована архівна кінодокументалістика парусного життя яхт-клубу в Отраді 1970-90х років, знята Євгеном Олексійовичем Івакіним і оцифрована Олексієм Євгеновичем Івакіним.
Крім того, організатори підібрали фрагменти з художніх фільмів Одеської кіностудії, зняті у яхт-клубі в Отраді. Збірка була підготовлена Олегом Єлагіним в Одеській студії мультиплікації спеціально для церемонії нагородження лауреатів Національної парусної премії «Одеса. Парус. Людина», організованої Володимиром Болотніковим і Євгеном Вітебським.
Капітан АНАТОЛІЙ ВЕРБА
Анатолій Якович Верба (1946 – 2003) – багаторазовий переможець і призер всесоюзних вітрильних змагань «Кубок Чорного моря» і «Кубок Балтики», учасник і капітан найбільш представницьких міжнародних кругосвітніх перегонів «Уітбред 89-90» та «Уітбред 93-94», засновник асоціації Одеських яхтсменів «Одеса 200», за життя став легендою одеського парусного спорту.
Анатолій Якович Верба
Проектування, будівництво та участь яхти «Одеса 200» у кругосвітній парусної гонці «Уітбред 93-94» є найбільш значущою сторінкою його життя.
Навколосвітня гонка Уітбред (нині «Оушн рейс») проводиться раз на чотири роки. Це самий грандіозний і представницький вітрильний марафон у світі. За 9 місяців яхти проходять більш 32 тисячі миль.
Наскільки важко було вижити цим проектом, каже проста статистика: з 94 синдикатів, які оголосили про участь у гонці, на старт змогли вийти тільки 15. У їх числі була «Одеса 200». Незважаючи на розвал країни, крах початкових планів і термінів будівництва, титанічними зусиллями капітана Верби і його екіпажу, вона була спущена на воду, стартувала і дійшла до фінішу. Легендарна яхта була єдиною за всю історію проведення навколосвітніх перегонів Уітбред побудованою руками екіпажу.
Анатолій Верба на яхті Фазісі на південь від мису Горн
За наступні роки жодна з країн Східної Європи так і не змогла спорядити і довести до фінішу жодної яхти для участі у цій складній гонці.
Завдяки участі «Одеса 200» у гонках сотні тисяч людей в Англії, в обох Америках, Австралії, Нової Зеландії заговорили про наше місто, дивуючись стійкості і цілеспрямованості його громадян. Це був справжній подвиг, який капітан Верба і члени його екіпажу розглядали як подарунок до двохсотріччя Одеси.
Після повернення з гонки Верба створив яхтовий інформаційний центр – єдиний у своєму роді збір вітчизняної та зарубіжної літератури з яхтобудування, водних видів спорту і відпочинку.
Яхта «Одеса -200» добудовується екіпажем в м Тампа, Флорида
У той час, на всю, ще недавно величезну країну, випускався тільки один журнал присвячений водноспортивній тематиці, «Катери і яхти», що зачитувалися до дірок, та ще десяток книг написаних або переведених ентузіастами становили весь багаж літератури, до якої можна було звернутися яхтсмену. Вірніше, до появи інформаційного центру «можна було б звернутися», знайти і цю літературу тоді було проблематично. А про подібний збір можна було тільки мріяти. Основу бібліотеки центру склали книги і журнали, що особисто належали Анатолію Вербі. Серед них найважливіші зарубіжні журнали: Yachting World, Sail, Boat International, Sea Horse …, яскраві нові книги про перегони під вітрилами, література по навігації, проектуванню та будівництву яхт.
Анатолій Верба – автор посібників з експлуатації моторних і вітрильних яхт, англо-російського словника стандартних морських фраз, двох видань довідника «Морська індустрія та активний відпочинок».
Юлія і Леся – дочки капітана
Після зустрічі ми домовилися про інтерв’ю з – Юлією і Лесею. Нижче представляємо читачеві хід бесіди.
– Анатолій Верба – науковий співробітник, доцент, відомий досвідчений яхтсмен, заслужений капітан. Що називається – людина з біографією. Великий знавець вітру і вітрил, можна сказати – альбатрос, блукач морів. Люди цієї сфери в основному характеризують його саме з морського, підвітряного боку. Але Ви-то його знаєте зі своїх першого погляду і подиху, зі свого дитинства, спілкування з ним – з найперших вражень. Трохи напружте, будь ласка, пам’ять – поділіться з нами тими враженнями і спогадами.
Юлія:
Папи ніколи не було вдома. Він писав дисертацію, працював у вишці і пропадав у яхт-клубі. Коли ми трохи виросли, у будинку було дві гри, у які він з нами грав часто і довго – у «Слова»
коли з одного довгого слова за 5 хвилин потрібно скласти якомога більше нових слів. Це було голосно, з нововинайденими словами, пред’явленням тлумачного словника і жартами. Друга гра – шахи. Ми приходили з дошкою під вечір. Папа по суті грав сам із собою, підказуючи ходи і обдумуючи наступні. У нього для нас завжди був жорсткий відбій о 9 вечора. Завжди. Крім Новорічної ночі і трансляції гри «Що? Де? Коли? », Яку нам, як дуже корисну, дозволяли дивитися.
Леся:
Кожні вихідні ми збиралися з татом до яхт-клубу, чекали виходу у море, але завжди було чим зайнятися – грали, лазили по схилах, ловили «голок», відколупували мідії, і собі прикраси з водоростей, ходили до штольні прохолоджуватися-вдихати надзвичайний аромат і міць підземних вод, а заодно і помити посуд … гуляли з похідною емальованою чашкою чаю і тістечком з чорного хліба, присипаного цукром. У собаки Альми на водній станції знаходилися постійно нові партії цуценят, яких можна було тискати. Магічна Роза Вітрів на майданчику, де ремонтували і сушили вітрила.
Для мене тато був Чарівник – Капітан Врунгель – який міг у море гаркнути на своїх «пацанів» з Вишки страшним командним голосом, а ввечері вдома писклявим голосом озвучувати Принцесу з казки під час перегляду діафільмів (і ці ніжність і доброта у ці хвилини належали тільки нам з сестрою).
Нас ніхто ніколи не лаяв, ми росли у повній свободі, тато завжди згадував, що фломастери у нашій родині купуються «відрами». Здобував всі дитячі казки на вінілі. Але обов’язково у програму прослуховування входив Висоцький.
Папа намагався привчити нас до дисципліни і спорту, але це не спрацьовувало … на шведській стінці, зробленої ним власноручно, дуже зручно було сушити білизну. А канат для підтягування і лазіння, укручені намертво у перекриття квартири на Молдаванці, став чудовою гойдалкою-тарзанкою …
У 2 або 3 класі моя класна керівниця запитала у всього класу: «Діти, чий тато може зробити шкільний стенд на всю стіну?» я тут же встала зі словами «Мій тато – все може». І це правда.
– Кажуть, яблуко від яблуні далеко не падає. Якою мірою його взаємна і завжди неспокійна любов з морем і вітром, передалася Вам і сестрі Лесі? Чи бували ви з батьком у дитинстві-отроцтві-юності під шумливими над головою вітрилами? Як це позначилося на виборі Вами подальшого шляху? Кілька слів про сім’ю, у якій Ви виросли.
Юлія:
Ми були у яхт-клубі буквально з народження. Мама приїжджала до батька, і ми все дитинство провели на водній станції вищої мореходки. У море виходили тільки на «покатушки» – годинні прогулянки на малій швидкості для жінок, дітей і гостей. Ми знали, зрозуміло, як називається будь-яка деталь яхти, могли в’язати десяток морських вузлів, були у курсі програм і етапів всіх гонок на Чорному морі. І все. Папа був твердо впевнений, що місце жінки – на березі з гарячим обідом. А у морі дама на борту виключно до нещастя. Щоб довести зворотне, я на зло, на першому курсі ходила шкотовим з пацанами у другім човні. Але тата мої морські подвиги не вразили і не переконали. Єдина жінка, якій дозволялося постояти біля керма – мама.
Леся:
У нас така ж безмежна любов і повна самовіддача у своїй стихії, до рідного міста, до того, що ми створюємо – будь то атмосфера нашого сімейного вогнища, книга, картина, музика або розпис стін.
Ми виросли на яхті, верх від дитячої коляски ставили в кокпіт, у сестри навіть збереглася фотографія. Пам’ятаю з 5 років у мене з’явилася манія – сидіти, не тримаючись ні за що руками, на носі корабля (обплітаючи ногами кріплення) і першої зустрічати хвилі, я себе уявляла оживчою гальюнною фигуркою.
Ми знали назви та застосування всіх снастей, але при татовій філософії «жінка повинна чекати на березі» (бажано ще з борщем або варениками) всі яхтові пізнання зберігали при собі.
Папа був строгим, але справедливим. Хотів синів, тут – неув’язочка вийшла … але він все одно кликав Юлю – Котя (Костя), а мене – «Лешик». Благо, на нашу психіку і орієнтацію це не вплинуло, хоча виросли ми з таким характером і силою духу, що могли б поділитися з деякими чоловіками.
Мама – весела, добра, кохана, безмірно талановита, шила нам кутюрний одяг, писала сценарії для дитячих шкільних вистав, завжди щось творила, у молодості співала в ансамблі у клубі Іванова. Постійно поралася зі мною – у дитинстві я перехворіла всім, чим тільки можна, включаючи міокардит, з лежанням у лікарні, та й там теж мама зробила нам маски і організувала реквізит, щоб ми у палаті могли грати у театр …
Вдома у нас панували гумор, готування, пісні, рукоділля і урочисте очікування Толика з роботи.
Сім’я у нас складалася з Папи на чолі і жіночого батальйону – 5 дам по жіночій лінії (я, сестра Юля, Мама Люда, бабуся Ніла, прабабуся Женя). До 1985 року ми жили на Молдаванці у класичному одеському дворі з сонячним безтурботним дитинством.
У період кругосвітки «Одеси-200» ми переїхали вже на Таїрово. І поки тато втілював свої глобальні ідеї, мама і бабуся «тримали тил», а ми з сестрою навіть не розуміли, наскільки бідно ми живемо, і як багато сил і здоров’я варто наше «незнання».
Яхта Одеса 200 на тренуванні біля берегів Флориди
– Чи не стерлися у пам’яті ваші зустрічі батька на березі після довгих-довгих-довгих «кругосвіток». Що привозив він додому з цих мандрів? Про що розповідав? На вашу думку, чи не ці зустрічі і розповіді пробудили у Вас літературний дар? Чи знаходить ця тема і ідея місце у Вашій творчості? У хорі ваших муз – чути чи муза далеких мандрівок? Що скажете про свою творчість у журналістиці, у літературі?
Юлія:
Кругосвіток було всього дві. Гонка Уітбред 89/90 і Утбред 93/94. З гонок на Чорному морі і Балтиці він привозив новий досвід, нагороди і нові проекти. Подарунки звичайно були, але він «посилочними» закордонними речами взагалі ніколи не морочився. Місцеві цукерки або сувенір. З останньої кругосвітки приїхав царський подарунок – англійська коляска. До його приходу з гонки я повинна була народити, і мама натякнула глянути у Стамбулі коляску. У 94 році їх було мало і ті що продавалися коштували близько ста доларів – величезна сума – Папа привіз. Англійську. Вартістю як чотири турецькі. Практично роллс-ройс на ті часи. Але у цій колясці виросли протягом сімнадцяти років більше десятка одеських дітей.
Мій літературний дар пробудили не далекі мандри, а рідкісне довготерпіння і запотиличники мого Вчителя, Кіма Борисовича Канівського, але пишу я поки про більш близьке, про Одесу мого дитинства.
Леся:
Я пам’ятаю і зустріч, і, звичайно, подарунки. Ми раділи всьому. Маркери, жуйки, якісь заморські канцелярські набори, солодощі – у той час тотального дефіциту, це було просто щось, і не тільки для підлітків.
Найціннішим надбанням тоді, для мене 15-річної, був музичний центр! Такий шафка на коліщатках – мрія меломана. Вініл, радіо- і ФМ теж! Двохкасетний відділ і CD … і цілих п’ять колонок!
Я постійно обмінювалася дисками, касетами, добувала модну «зарубіжну естраду» і слухала …
Ще з подарунків я довго випрошувала портфель-рюкзак. У той час було модно щось флуоресцентне, геометрія «вирви око» Папа послав посилку з Англії! Як я її чекала … десь через півроку, зі скандалом, нам все-таки принесли розірвану упаковку, вкрали все, крім «портфеля». Тому що тато купив на свій смак, величезну прямокутну сумку з червоною парусини, щоб зручно було носити папір А3 формату. І з нею я ходжу до сих пір. Все-таки англійська якість і татів вибір виявився на століття.
Глобальною подією став похід всією сім’єю – наметове містечко, куди зі всієї України зібралися люди на святкування 500-річчя Запорізької січі у 1990 році. Такий культурний пласт і спадщина, то з якими повагою, честю і любов’ю до рідної землі все було пронизано, пробудило мою «свідомість». Після цього походу, ми з сестрою прийшли в етнографічний культурний центр «Берегиня», його керівник Елеонора Шапкіна, прийняла мене у дитячий ансамбль «Струмочок». Ми разом вже 31 рік … Елеонора Сергіївна стала для мене і Берегинею, і другою матір’ю після смерті батьків. Великий вчитель, етнограф навчила мене не тільки співати у традиційній для півдня України автентичній манері і передала знання, вона виростила мене, як культурного амбасадора. Наш колектив «Зорецвіт» отримав звання «Народного», ми учасники і переможці міжнародних конкурсів в Іспанії, Румунії, Угорщини, Австрії.
Батько також мріяв, щоб я навчилася грати на бандурі, і могла виступати перед українською діаспорою, яка їх підтримувала, у міру своїх сил, на зупинках між етапами кругосвітки. На той час я вже закінчувала школу з фортепіано, і бандура «пішла» легко. Поки я вчилася, тато мене мотивував «по долару за вивчену пісню» … Що сказати, п’ятирічну школу гри на бандурі я закінчила за два роки. Почала їздити на всеукраїнські конкурси і перемагати.. вже давно ніхто не платив, а бандура для мене стала якимось космічним музичним провідником, і я почала з 14 років писати пісні. У яхти не було спонсорування, я нікуди ні полетіла, але Мама передала касету з моїм записом, як я співаю під бандуру татові «Віють вітри, Віють буйні», і цей запис прозвучав на австралійській радіостанції.
Це Папа відвів мене на одну з перших студій звукозапису в Одесі, її власником був Роман Топілов, а аранжувальником – Костянтином Пенчковский. З ними я спілкуюся і працюю і до цього дня. У минулому році вийшов мій авторський альбом «Золоте». Він звучить на радіостанціях України, моя пісня у джазовій обробці Олексія Пєтухова лідер Всеукраїнського джазового хіт-параду 2020.
Папа неусвідомлено мене привчив досягати своїх цілей. Відчувати результат роботи, виводити його на новий рівень і закладати на етапі ідеї безліч векторів для її реалізації. Бути вдячною, але нічого не очікувати від людей, щоб не було болю розчарувань. Слідувати своїй мрії – проявляючись у кожному кроці.
Про музу далеких мандрівок навіть не знаю, що відповісти. Я вірю, що вона привела до мене з-за океану найдорожчу у моєму житті Людину, що став моєю опорою і любов’ю – мого Чоловіка.
– Взагалі кажучи, його стихія – справа, головним чином і майже виключно чоловіча. Моряк, людина парусного такелажу, всіма вітрами продутий, всіма морями просолений, особливо у наших краях завжди вважався справжнім чоловіком. Як ваш батько описував, описав би «справжнього моряка»? Як ви самі охарактеризуєте явище «Справжній чоловік», будучи дочкою найсильнішою духом людини?
Юлія:
Він виріс на книгах Джека Лондона, Фенімора Купера і Хемінгуея. Класичний підкорювач півночі або прерій – його герой. А ще він завжди і в усьому був першим. Навіть у дрібницях. Він був з покоління, яке все вміло – підняти вітрило, виточити деталь, прорахувати гонку з урахуванням течій і троянди вітрів. Справжній чоловіки – той для якого немає нічого неможливого. Це вчинки замість слів і слова, які ніколи не беруть назад.
Леся:
На прикладі Отця, для мене Справжній чоловік говорить не словами, а вчинками.
Майже через 40 років зі свого народження, мені пощастило зустріти ще одного такого.
– Звідси, вже з далекого далека – жарт чи, інше сторіччя, інше тисячоліття, – якими Вам бачаться основні принципи і цілі життя Анатолія Верби? Відкинемо деталі повсякденності і побуту: до чого він прагнув? Чого хотіла ця морська душа? Ровесники й учні його, звичайно, ніколи не забудуть. Чи знають його люди вашого і наступного покоління? Над багатьма чи з них шелестять вітрила – хоча б в уяві?
Юлія:
Він був одержимий морем і завжди мріяв про кругосвітню гонку одинаків. У тата був девіз «ніколи не проси якщо можеш зробити сам, ніколи не відмовляй, якщо у тебе попросили допомоги». А ще був улюблений тост-побажання для своїх «нехай сховаються за кормою наші конкуренти».
Що шелестить над новим поколінням – не знаю. Я рідкісний гість у яхт-клубі. До сих пір дуже боляче. Але мої ровесники у яхт-клубі вже самі капітани зі своїми яхтами і так само самовіддано люблять море і вітрила.
Автор Мирослав Бекчив